Description de l'image

SAUNA, HAMMAM


Of het nu om droge warmte gaat zoals in de sauna of om vochtige warmte zoals in de hammam, zweten heeft verschillende gunstige effecten: het elimineert toxines, maakt de huid zacht en het haar soepel, en bezorgt u bovendien een mooi figuur. 
Kunt u slecht tegen warmte of bent u het sauna- of hammamritueel nog niet gewoon, ga dan geleidelijk te werk. Eén sessie omvat normaal gezien drie beurten van ongeveer tien minuten elk, telkens gevolgd door een lauwedouche en een "rustsessie" in de relaxatieruimte. 
Bent u een leek ter zake, blijf dan niet te lang in de warmte, maar begin met enkele minuten en bouw geleidelijk op. Het is tenslotte niet de bedoeling "oververhit" te raken, wél er een zalig gevoel aan over te houden...

 

SAUNA VOOR GEZONHEID


Goede doorbloeding van je lichaam

Gedurende een sessie van 10 tot 20 minuten in de sauna gaat je hartslag met 50 tot 70 procent omhoog. Dit betekent dat je – qua hartslag en bloedcirculatie – dezelfde gezonde voordelen bereikt als met een lichte work-out. Bovendien verwijden je aderen dankzij een sauna, zodat de doorbloeding van je weefsels en organen beter wordt. Een sauna is dus gezond voor je hart- en bloedvaten.


Gezonde huid dankzij sauna

Omdat je bloedvaten wijder en flexibeler worden, wordt er meer bloed (en dus ook voedingsstoffen) naar de huid vervoerd. Je huid wordt zodoende beter gevoed en sneller hersteld. Op die manier draagt de sauna bij aan een gezonde huid. Ook gaan je poriën open staan dankzij een sauna. In combinatie met het zweten, zorgt dit ervoor dat je huid van binnen grondig wordt schoongespoeld. Een bijkomend voordeel van de sauna is dus dat jeugdpuistjes worden bestreden.


Beter afweersysteem

Dankzij de hitte van de sauna, maakt je lichaam meer witte bloedcellen aan die ziekten kunnen bestrijden. De sauna is om die reden zeer bevorderlijk en voordelig voor je lichamelijke afweersysteem/immuunsysteem. Je lichaam wordt dankzij de sauna preventief beschermd tegen bacteriën, virussen, schimmels en parasieten. De sauna draagt zodoende bij aan je algehele lichamelijke gezondheid.


 Sauna voor pijnbestrijding

Als je regelmatig de sauna bezoekt, nemen klachten met betrekking tot spierpijn en gewrichtspijn af. Niet alleen de pijn vermindert, maar ook de stijfheid van de spieren en gewrichten. Een sauna zorgt er tevens voor dat eventuele vermoeide, vastzittende en verzuurde spieren makkelijker en sneller herstellen. Een sauna is dus een ideale en gezonde vorm van pijnbestrijding. Een ander voordeel van de sauna is dat wondjes sneller genezen, waardoor ze minder lang pijn doen.

 

HAMMAM VOOR GEZONHEID


De effecten van een stoombad of een hamman zijn te vergelijken met die van een sauna. Er zijn wel een paar belangrijke verschillen. In vergelijking met een sauna ligt de temperatuur in een stoombad veel lager (40-50°C tegenover 80-100°C) en vooral is de lucht in een stoombad veel vochtiger: in een stoombad kan de luchtvochtigheid tot 100% oplopen, tegenover 10 tot 25% in de sauna. 

Zweten opent de huidporiën en elimineert de toxines. Als u lichtjes op uw huid wrijft, verwijdert u bovendien ook alle schilfers (dode huidcellen) en onzuiverheden op het huidoppervlak

werkt ontspannend,
Stimuleert de doorbloeding van de huid,
Opent de huidporiën, reinigt de huid en maakt de huid zachter (vooral in combinatie met scrubbing), kan helpen om vermoeide of pijnlijke spieren te ontspannen, zorgt voor een (tijdelijke) bloeddrukdaling, de warme vochtige lucht verlicht de ademhaling en maakt verstopte luchtwegen tijdelijk los.


JACUZZI VOOR GEZONHEID


Een Whirlpool, ook wel anders genoemd als Jacuzzi, Spas, BuitenSpa of Hot-Tub.
Deze apparaten zijn niet alleen relaxend, rustgevend en een extra luxe maar zeker ook gezond voor uw lichaam!Whirlpool
Steeds meer mensen leven en werken in een omgeving met zittend werk of hebben diverse soorten werk waarbij telkens dezelfde houding wordt aangenomen, rugpijn zit daardoor in de lift. Immers, een zittend werkbestaan is vaak slecht voor je houding, en een slechte houding is niet zo geweldig voor je rug.

Net als vele van ons, kunt u ook van tijd tot tijd last krijgen van (ernstige) rugpijn of andere vormen van spierpijn. Hulpmiddeltjes als pijnstillers werken maar tijdelijk en zijn natuurlijk uiteindelijk niet de oplossing. Gelukkig zijn er andere opties voor mensen die lijden aan rugpijn of pijnlijke en vermoeide spieren, van massage therapeuten, bubbelbaden tot robotmassagestoelen. In de onderstaande tekst gaan we dieper in over het gebruiken van een jacuzzi om de pijn te verlichten of zelfs geheel te laten verdwijnen door het gebruik van een buiten whirlpool.